Spavanje više vikendom ne nadoknađuje gubitak prošlog sna

Kad god slabo spavamo tijekom cijelog tjedna, tješimo se mislima da ćemo nadoknaditi izgubljenu sna tijekom vikenda. Međutim, nova studija donosi nam loše vijesti: Spavanje vikendom ne preokreće štetu kroničnog gubitka spavanja.

Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) navode da je približno jedna trećina Od svih odraslih osoba u Sjedinjenim Državama ne ispunjavaju preporučeni prag za spavanje, za koji CDC -ove smjernice navode da su barem 7 sati po noći.

U nedostatku sna može se dogoditi iz različitih razloga, uključujući poremećaje spavanja, ali često proizlazi iz svakodnevnog stres, previše radnih obveza ili inače užurban život.

Postoji snažna povezanost između spavanja premalo noću i Povećani rizik razvoja određenih metaboličkih uvjeta, uključujući pretilost, dijabetes, i kardiovaskularni problemi.

Kad redovito ne prespavamo tjedne, mnogi od nas se nadaju da ćemo otplatiti dug za spavanje spavajući kasno vikendom. Studija koja je prošle godine predstavljena u Journal of Sleep Research predložen da ova praksa može biti vrlo korisna u održavanju našeg zdravlja.

Međutim, nova studija, nalazi od kojih se pojavljuju u Trenutna biologija, proturječi ovom zaključku. Ovo novo istraživanje pokazuje da vikend laž nije dovoljno dovoljno da preokrene štetu koju gubitak spavanja tijekom tjedna uzrokuje.

“Ključna poruka o kući iz ove studije je da se čini da je Ad libitum vikend oporavak ili spavanje nije učinkovita strategija protumjere za preokretanje poremećaja metabolizma izazvanih gubitkom spavanja”, ističe autor studije Kenneth Wright, iz iz izreka Sveučilište u Coloradu Boulder.

Spavanje nije dovoljno učinkovito

Da bi testirali mogu li se vikend lažirati suprotstaviti štetnim učincima kroničnog gubitka spavanja, istraživači koji stoje iza ove studije regrutirali su 36 mladih, zdravih odraslih sudionika.

Zatim su nasumično podijelili sudionike u tri skupine:

    Istraživači su otkrili da su svi sudionici koji su morali ograničiti san tijekom tjedna stekli naviku grickanja nakon večere, što je također dovelo do debljanja.

    Međutim, sudionici studije koji su uživali u vikendu spakirani u manje kalorije prilikom grickanja nakon večere od onih koji su nastavili s ograničenim režimom spavanja.

    Ipak, čak i nakon što su vikendom imali priliku spavati, pojedinci koji su se tijekom tjedna vratili ograničenim obrascima spavanja i dalje su doživljavali disregulacije svog tjelesnog sata. Nastavili su sa svojom navikom za užinu nakon večere i nastavili stavljati na težinu.

    Neke iznenađujuće nalaze

    U smislu specifičnih metaboličkih promjena, istraživači su primijetili da su sudionici koji su svake večeri ograničili san niže inzulin Osjetljivost, doživljava smanjenje za oko 13 posto. Visok osjetljivost na inzulin je obično marker dobrog zdravlja, dok je niska osjetljivost na ovaj hormon – nazvan “inzulinski otpor” – može ukazivati na dijabetes.

    Iako smanjenje osjetljivosti na inzulin među onima u skupini s ograničenom spavanjem nije bilo iznenađenje, sudionici koji su se uhvatili za vikend nisu, u stvari, doživjeli puno bolje rezultate.

    Unatoč svojoj vikendu, ti su sudionici još uvijek imali nižu osjetljivost na inzulin nego inače, a nakon što su tijekom tjedna počeli doživljavati gubitak spavanja, njihova osjetljivost na inzulin, i u cjelini, tako i u jetri i mišićima, smanjila se za između 9 i 27 posto između 9 i 27 posto.

    “Naša otkrića pokazuju da je osjetljivost na inzulin i jetru bila gora kod ispitanika koji su imali spavanje za oporavak vikenda”, napominje prvi autor Christopher Depner, dodajući da je ovaj nalaz bio iznenađujući za istraživački tim.

    „Ovaj nalaz nije predviđen i nadalje pokazuje da san za oporavak vikenda nije vjerojatno [biti] učinkovita protumjera za gubitak spavanja u vezi s metaboličkim zdravljem kada je gubitak spavanja kroničan.”

    Christopher Depner

    U budućnosti, istraživački tim želi dalje istražiti mogu li strategije nadoknade spavanja ili ne, uključujući dnevno spavanje, mogu preokrenuti štetu gubitka spavanja, i ako je tako, u kojoj mjeri i pod kojim okolnostima.

    Komentiraj